1999
Start van Wijnvoordeel
In 1999 trokken wij, René en Henriët Tulner, de stoute schoenen aan. Gedreven door passie voor wijn en geïnspireerd door de onbegrensde mogelijkheden die internet bood, richtten we Wijnvoordeel op. De eerste online wijnwinkel van Nederland, begonnen op een zolderkamer in Zwolle, was een feit.
2000
Zelf de wijn rondbrengen
PostNL bestond destijds nog niet en in de voorwaarden van het postkantoor stond dat een pakket anderhalve meter moest kunnen vallen zonder schade. Er was maar één oplossing: persoonlijk de wijnen naar adressen in heel Nederland brengen. Klanten moesten hierdoor soms tot wel twee weken op hun bestelling wachten. Gelukkig vonden ze dat toen geen enkel probleem.
2000
2001
Verhuizing naar Ruinerwold
De zolderkamer in Zwolle werd echt te klein. Wijnvoordeel verhuisde naar het Drentse Ruinerwold. Wat een ruimte! In een oude boerderij uit 1880 werd het nieuwe magazijn van Wijnvoordeel ondergebracht. De koeien maakten plaats wijnen van over de hele wereld. We konden weer velen jaren vooruit dachten we.
2002
Eerste stappen in Duitsland
Drie jaar na de start in Nederland starten we ook in Duitsland. Goede vriend Durk Visser trouwde een Duitse vrouw en verhuisde naar Duitsland. Samen met Durk richtten we Weinvorteil.de op om ook de Duitse wijnmarkt te veroveren. Regelmatig spraken we af rond de grens bij Arnhem. De kofferbakken van beide auto’s werden dan tegen elkaar gezet om de nieuwe voorraad over te laden. Terugkijkend was dat niet heel efficiënt, maar in die tijd wel dé manier om ook de Duitse liefhebbers van topwijnen te voorzien.
2002
2003
Onze eerste wijnproeverij
In Ruinerwold werd een ondernemersbeurs georganiseerd. Ondernemers uit de regio konden daar hun bedrijf presenteren. Een mooie kans voor ons om een proeverij te organiseren. Het hele magazijn werd verplaatst naar een grote loods. Klanten waren positief dat Wijnvoordeel nu ook een gezicht kreeg. Het internet was in die tijd toch nog wat mysterieus.
2006
Verhuizing naar Gorredijk
Ook de locatie in Ruinerwold werd te klein. Dankzij een samenwerking met Baarsma, een van de grootste wijnimporteurs van Europa, konden we onze wijnen in hun magazijn onderbrengen. We wisten niet wat we zagen: zo ver als je kon kijken stonden er wijnflessen opgesteld en vrachtwagens reden af en aan met wijnen uit alle denkbare landen en streken. Op dat moment wisten we het: Wijnvoordeel is nu echt klaar voor de toekomst.
2006
2007
Klacht ‘Wijnvoordeel is te goedkoop’
En toen belandden we in een stroomversnelling. Wijnvoordeel werd aangeklaagd door Stichting Alcohol Preventie (STAP) omdat we te goedkoop waren. Die aandacht haalde alle media. Van kranten en magazines, tot radio en televisie. Te goedkoop? Betere reclame konden we ons niet wensen en Wijnvoordeel maakte een stormachtige groei door.
2011
Eerste TV Reclame van Wijnvoordeel
2011
2014
Landelijke bekendheid dankzij kortingscode
Een fout op onze website zorgde ervoor dat we opnieuw landelijk in de aandacht stonden. Met de kortingscode Allsafe konden klanten zes flessen wijn bestellen voor in totaal slechts vier euro. Nou, dat hebben we geweten. Social media ontplofte en mensen riepen elkaar op om zo snel mogelijk te bestellen, voordat wij door zouden krijgen dat er iets misging.
2014
Sodeknetter wat voordelig
In 2014 maakten we een tv commercial met Peer Mascini. Hij was daarvoor het gezicht van Melkunie met de spraakmakende commercial van een koe in een zwembad en de uitspraak “ik zeg nog zo, geen bommetje”. Zijn overstap van melk naar wijn leverde veel publiciteit op. De uitspraak “Sodeknetter wat voordelig” werd een begrip in Nederland.
2014
2015
Wijnvoordeel wint Shopping award
Wijnvoordeel wint de Shopping Awards Publieksprijs XL in de categorie Eten & Drinken. Dit zijn elk jaar de belangrijkste awards voor webwinkels. Deze prijs was ons niet toegewezen door een jury, maar door de Nederlandse wijndrinkers. Onze klanten! Dat was echt de kers op de taart na jaren hard werken.
2017
Samenwerking met familie Pos
In het populaire TV-programma ‘Helemaal het einde’ op RTL4 emigreren drie gezinnen naar Chili om een nieuw leven op te bouwen. De Posjes besloten hun eigen wijn op de markt te brengen en kozen Wijnvoordeel als importeur. Een jaar lang werden de avonturen van de familie wekelijks op tv uitgezonden en ruim een miljoen mensen zagen hoe de eerste POS-wijnen op de boot naar Nederland werden geladen.
2017
2018
Derde Shopping Award XL
In 2017 en 2018 wonnen we opnieuw de Shopping Awards Publiekprijs XL in de categorie Eten & Drinken. Deze publieksprijzen vormen écht de kroon op ons werk. Fantastisch om te ervaren dan onze klanten zo positief over ons zijn en onze passie voor wijn delen.
2019
Twintigjarig jubileum
Dit jaar zijn we een samenwerking aangegaan met de familie Akkermans van het populaire RTL-programma Het Spaanse dorp Polopos. De serie wijnen die zij op de markt hebben gebracht is exclusief te koop bij Wijnvoordeel. En inmiddels bestaat onze online wijnwinkel twintig jaar en zijn we ontzettend trots op alles wat we in de afgelopen jaren hebben bereikt. Zonder u was dit nooit gelukt! Bedankt voor uw vertrouwen in Wijnvoordeel en proost! Op naar het volgende jubileum.
2019
Al 20 jaar de mooiste wijnen!
René’s favorieten:
De Goldish Pink Sparkling Rosé is een feestelijke ‘low-alcohol’ bubbel met een frisse en lichtzoete smaak. Perfect om zo te drinken of als basis voor een cocktail.
Le Clocher d’Amelie Sancerre AC maakt deel uit van het elitekorps van Frankrijk. Een heerlijke frisse sauvignon blanc vol stuivende geuren van tropisch fruit, kruisbessen, het karakteristieke grasje en een vleug bloemigheid.
De Casa Safra Terra Alta DO Gran Reserva is zonder twijfel één van de beste rode wijnen uit ons assortiment. Een goudbekroonde topper vol verse bosvruchten, zwart fruit, kruiden en krachtige tannines.